Nu och dåtid.

Idag är det första dagen ever som Sigge inte sovit middag, lite jobbigt med tanke på att den timmen mitt på dagen som han sover hinner man pyssla lite på egen hand utan "sixten titta/hjälpa/vispa". Men vi har lärt oss att när han bestämmer sig för något är det lika bra att köra, så ingen sovstund länge, det är med vedmod i hjärtat då han sakta men säkert blir större och större och snart inte längre är min lillkille.

Ja, vem har sagt att det är lätt att vara förälder? Sixten har fullt upp med att byta blöja på sin "bebis".

Mamma och Sixtenmys

Har nyss läst ut Åsa Larssons senaste bok som hette något med vrede och fick sån hemlängtan. Det är helt sjukt hur man kan känna miljöbeskrivningarna rent fysiskt och veta exakt hur det ser ut det hon beskriver. Antar att hon också har hemlängtan... På något sätt kommer man sin egna barndom närmare efter att man själv fått barn. Så det är genom ett barns ögon jag ser min hemstad, inte som det ser ut nu. Jag vet hur det är att ligga i snön och titta upp i rymden mellan stjärnor och norrsken, på något sätt känns himlen alltid närmare Kiruna och jag vet hur det är att gå till skolan när det är så kallt att man knappt kan prata för kinderna är så stela av kyla och det är mörkt som mitt i natten. Eller den blå skymningen som kallas dag i december. Jag vet hur det känns att vara nervös till bristningsgränsen för att träffa någon man är kär i en kall, mörk höstdag i september som doftar tungt av blöta löv och höst genom regnvåta gator. Det är det jag längtar efter; alla barndomsminnerna...inte staden ur ett vuxet perspektiv.

Jag vill också bo i en stuga i Kurravaara (som dock inte är så öde som det är i boken, men...men) och jaga min barndoms snöflingor med tungan utsträckt.


Kommentarer
Postat av: Spiro

Fint skrivet, ser bilderna framför mig!

2009-10-08 @ 22:49:29
URL: http://spiro.blogg.se/
Postat av: Veronica

Håller med "spiro" Jättefint skrivet=) Jag har samma känsla. När man lämnar barndomsstaden så ser man den genast i ett annat perspektiv tror jag. Man tänker efter mer. Och speciellt säkert när man fått barn! Fina bilder på sixten=) Sköt om er....saknar er. Kramar

2009-10-09 @ 08:19:42
URL: http://helgumvera.blogg.se/
Postat av: Ante

Va fan!!! vi träffades ju första gången i mitten av dec, så det är ju inte mig du syftar på!!!

2009-10-09 @ 22:22:57
Postat av: Emma

haha, skrattar lite åt Antes kommentar, men du vet, tjejer har koll på sin kärlek även innan ögonblicken man träffas fysiskt you know :)Man går ju runt å är kär på håll!!!



Linda: myyyys, vad härligt du beskriver barnmdomen i Kiruna, längtar också dit nu bara för det :) har ju aldrig varit där men ändå! Saknar dig gör jag också, så in i sjutton!!! KRAM

2009-10-09 @ 23:31:37
URL: http://emmahalme.blogspot.com
Postat av: Linda

Spiro: Tack,tack.



Veronica: Tänk vad konstigt det är egentligen med minnen och hur man minns saker och ting på ett sätt när man fått distans till det, mot hur det är i nuet. Saknar er med.Kramar



Ante: Men det var ju dig jag sökte efter då, var ju bara tvungen att pröva på några innan jag hittade rätt ;)



Emma: Vi får ta en tältsemester där när eran kommande bebis har blivit lite större så får du en exklusiv guidad tur över ställen från lindas barndom-for free, only for you. Miss u too sugar, jättemycket, vi måste ses snart! Kramar

2009-10-09 @ 23:50:17
URL: http://lindakott.blogg.se/
Postat av: Jenny

Vad fint du beskriver våran barndoms stad... Får hemlängtan... Det finns sparade som minnen som ingen ta ifrån oss... Våran barndomsminnen =)) Saknar dig gumman!!

2009-10-10 @ 10:34:16
Postat av: Mamma

Det ser ut som Sixten har lite mommo längtan på kortet med dockan på. Det är bara å komma upp ni är så välkommna.Puss & kram saknar er:)

2009-10-11 @ 18:03:17
Postat av: linda

Mamma: Han gick öppnade dörren till sovrummet idag igen och letade efter er :-) Tror vi får komma snart. P o K

2009-10-12 @ 11:29:29
URL: http://lindakott.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0