Ropen ska skalla, sömn till alla!

Igår inleddes operation sömn... Sixten sömn har inte varit den bästa precis ända sedan dag ett. Medans "alla andra barn"  har vaknat typ 2 gånger/natt eller sovit hela nätterna från dag ett, har inte Sixten gjort det. Nu för tiden har det dock blivit bättre, men han sover bara 9,5 timme/natt och sover 3-4 ggr på dagen istället, vilket vi tänkte ändra på. Så igår började vi försöka hålla honom vaken förbi en av sovtiderna och det gick sådär, han bestämde sig för att gå upp kl 07 imorse men då hade han levt rövare i 1,5 timme under natten istället. Idag har han bara sovit två gånger under dagen så jag håller tummarna att vårt slit med hans gnäll idag ska resultera i att han sover längre i natt. Drömscenariot hade varit om han sov från 20-08, men det är en lång väg dit känns det som...
 
Idag fick jag en släng av Det-är-inte-meningen-att-jag-ska-vara-mammahysteri och att "alla andra" har det så lätt, det berodde mestadels på att jag var dödstrött och Sixten var lika trött han med. Har man inte mamma, svärmor eller någon annan förbarmande släkting i närheten är det rätt tufft ibland. Det hade varit så otroligt skönt att bara kunna åka till dem och bli lite ompysslad eller bara få SOVA. Det är inte en enkel match att vara förälder och alla har nog sina problem de tampas med fasten ingen säger något utan alla är så exemplariska medans man själv går med mjukisbyxor otvättat hår och svettlukt. Just när jag gick och tyckte som mest synd om mig själv stötte vi på Josefine och Ludde som kom från sjukhuset. Ludde har fått lunginflammation med feber och allt. Jag beklagade mig för henne över att jag inte hade hunnit duscha och Sixten fått psykbryt hemma så det var bara att gå ut. Då sa hon att hon knappt sovit något på fem dagar. Kändes SÅ skönt att höra någon annan säga att de har det lika jobbigt (eller värre som i det här fallet) än vad man själv har, för då vet man att man inte är ensam om att kämpa med sitt lilla hjärtegryn. För ibland känns det som om man är ensammast i världen med att ha en knatte som trilskas, för de man själv har problem med är det ingen som har problem med.

Men nu sover lillprinsen och det är Grey`s på femman ikväll och förhoppningsvis blir det en lugn natt med sovmorgon imorgon. Bättre än så kan det inte bli.


Kommentarer
Postat av: Emma

Hojt lilla Lindasötlök!! Jag säger bara Sigge = Minna när det gäller sömnen, nu är det bättre men jag känner totalt igen era nätter med 1-2h leva rövare och brottas för att Minna skulle ligga still och inte busa... fy f*n vad jobbigt. 4-5 uppvaknande minst... Numera sover Minna emellan oss om nätterna och oftast vaknar hon inte alls mellan 23-06, men ifall hon gör det så är det lättare att hantera ett uppvak bredvid sig än att gå med yrsel och lågt blodtryck till spjälsängen... När kommer dom någonsin sova gott? Har precis kämpat i en timme med skrik och brottning för att få henne att somna. Puss å kram från en mamma som vet :)

2008-04-23 @ 20:41:01
URL: http://emmahalme.blogg.se
Postat av: Emma

Hojt lilla Lindasötlök!! Jag säger bara Sigge = Minna när det gäller sömnen, nu är det bättre men jag känner totalt igen era nätter med 1-2h leva rövare och brottas för att Minna skulle ligga still och inte busa... fy f*n vad jobbigt. 4-5 uppvaknande minst... Numera sover Minna emellan oss om nätterna och oftast vaknar hon inte alls mellan 23-06, men ifall hon gör det så är det lättare att hantera ett uppvak bredvid sig än att gå med yrsel och lågt blodtryck till spjälsängen... När kommer dom någonsin sova gott? Har precis kämpat i en timme med skrik och brottning för att få henne att somna. Puss å kram från en mamma som vet :)

2008-04-23 @ 20:42:04
URL: http://emmahalme.blogg.se
Postat av: Lindakott

Åh, Emma det är så skönt att du finns,vet du det!! Vad hade jag gjort utan dig?!

2008-04-23 @ 21:02:07
URL: http://lindakott.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0